10 tapaa päihittää ramppikuume

Kädet tärisevät. Sydän tykyttää korvissa. Oma ääni ei kuulosta omalta. Tuntuu kuin katsoisi itseään kehon ulkopuolelta.

 By CBS - ebay, https://en.wikipedia.org/w/index.php?curid=42171675

By CBS - ebay, https://en.wikipedia.org/w/index.php?curid=42171675

Tuntuuko tutulta? Esiintymisjännitys on hyvin yleinen vaiva, eikä rajoitu satunnaiseen esitelmänpitäjään tai karaokelaulajaan. Moni ammatikseen esiintyvä potee sairaanloista esiintymisjännitystä. Laulaja Adele on oksennellut jännityksestä ennen esityksiä ja paennut h-hetkellä palo-ovesta ulos. Kauan ennen rooliaan Bilbo Bagginsinä brittinäyttelijä Ian Holmes käveli pois lavalta kesken esityksen ja kuvaili myöhemmin tunnetta "mustana kaapuna joka verhosi hänen aivonsa täysin." Holmes ei astunut lavoille 15 vuoteen. Laulajalegenda Barbra Streisandin kohtalo on kuitenkin rankin. Streisand konsertoi vuonna 1967 New Yorkin Central Parkissa ja unohti sanansa kesken laulun. "Entä jos unohdan sanat uudestaan?" pohti Streisand ja jätti järkytyksestä lavat 27 vuodeksi. 

Onneksi esiintymisjännitystä voi kontrolloida jo kauan ennen esitystä ja aivan esiintymiseen asti. Alla on listattu 10 tapaa päihittää ramppikuume.

 

1.  Unohda esiintyminen. Enää neljä tuntia esitykseen. Enää kaksi tuntia esitykseen. Puoli tuntia. 15 minuuttia. 5 minuuttia. Minuutti. Esiintymisjännitys kasvaa mitä enemmän tulevaan koitokseen keskittyy ja valmistautuu. Kun ei keskity tulevaan, jännitys ei myöskään pääse kasvamaan. Oiva tapa unohtaa esiintyminen on jutella ihmisille aivan lavalle astumiseen asti, ja samalla äänikin pysyy kunnossa. Jos et ole puhunut kellekään hetkeen ennen lavalle astumista, voi ääni takkuilla. Jännittäessä suu kuivuu, ja ensimmäinen asia jonka sanot voi jäädä omituiseksi köhinäksi. 

2.  Hikiset kädet. Silmäkulmasta huomaat kuinka joku lähestyy käsi ojossa kätelläkseen. Pyyhit mukamas kasuaalisti kämmentä housuun ja yrität padota vesiputouksen. Kämmenet kohtaavat, mutta onneksi läsähdystä ei tapahdu. Monet potevat käsien hikoamista esiintymisjännityksen myötä. Kuulin seuraavan kikan taikuri Sakari Wileniukselta: valuta kylmää vettä ranteittesi päälle. Näin viilennät nopeasti kehoasi, vähennät hikoilua ja voit ainakin hetken kätellä muita rauhassa.

3.  Päättäväisyys. Ei tästä tulee mitään, kun jo ennen esitystä pelkkä ihmisten kanssa juttelu jännittää. Päätä ennen esitystä että olet itsevarma. Kaikki mitä teet on itsevarmaa. Kävelet hiukan tavallista hitaammin. Kuvittele että kävellessäsi sinua vedetään narusta, joka on kiinni lantiollasi. Kävelet tällöin avoimemmin kuin kävellessäsi rinta edellä. Kuvittele itsellesi painopiste, joka siirtyy narunveto-mieliharjoitteen avulla lähemmäs maata, ja näin olemuksestasi tulee vakaampi. Kun kättelet ihmisiä, kättele hitaasti ja päättäväisesti. Katso muita syvälle silmiin. Kuuntele muita tarkasti ja juttele takaisin rauhallisesti.

    Mieli ei ainoastaan käske kehoa vaan yhteys toimii molempiin suuntiin. Psykologiassa on pitkään tunnettu, että kynän pitäminen poikittain suussa hampaiden välissä tekee ihmisestä onnellisemman. Kun kynää pitää hampaiden välissä, joutuu automaattisesti hymyilemään, jolloin myös tuntee olonsa iloisemmaksi. Onni on siis helppo löytää, ainakin hetkeksi. Sama pätee myös itsevarmuuteen: kun käyttäydyt itsevarmasti, tulet itsevarmaksi. Virität näin itsesi itsevarmaan tilaan.

4.  Ota tila haltuun. Astut lavalle ja meinaat kompastua. Jälkikäteen kuulet palautetta että olet jököttänyt koko esityksen suuren lavan yhdessä nurkassa. Ennen tilaisuuden alkamista kävele rauhallisesti lavalla ja tiedosta sen koko. Valitse hyvä kohta lavasta, jossa voit seistä ja nähdä koko tilan. Varmista että mahdollinen äänentoisto toimii. Tarkista ettei lavalle saapuessa tai sieltä poistuessa ole esteitä, joihin voi kompastua. Kun nyt astut lavalle, on olemuksesi takuuvarmasti itsevarmempi.

5.  Tykytykset. Istut katsomossa ja odotat vuoroasi. Sydämesi tykyttää. Edellinen puhuja lopettaa ja juontaja saapuu lavalle. Lisää tykytystä. Vuorosi tulee. TYKYTYKY! Hengitä syvään sisään niin pitkään että ehdit hitaasti laskea kolmeen. Hengitä syvään ulos niin että ehdit taas laskea hitaasti kolmeen. Toista sama kolme kertaa. Näin saat sydämen sykkeen laskemaan. Harjoituksen hyvä puoli on se, että voit tehdä sen kun odotat vuoroasi yleisön joukossa.

6.  Hyvä aloitus. Startti on veltto mutta laimea. Jatkat esitystä ja vedät kivirekeä perässäsi. Joku lähtee. Toinen nukkuu. Hyvällä esityksellä pitää olla energinen startti. Näin teet hyvän ensivaikutelman ja voitat yleisön puolellesi. Kävele lavalle sillä mentaliteetilla että kaikki kiinnittävät huomion sinuun. Jos mahdollista älä seisoskele aivan lavan sivussa, vaan aloita kävely vähintään viiden metrin päästä lavasta. Näin saavut lavalle itsevarmasti etkä epämääräisesti siirtyen. Kollegani Jose Ahonen kertoi kauan aikaa sitten eräästä näyttelijöiden salaisuudesta, jolla aloitukseen saa potkua: tee kymmenen punnerrusta juuri ennen lavalle menoa. Energia on tällöin varmasti huipussaan.

7.  Lopeta hälinä. Astelet lavalle ja yleisö on mylvivä eläin. Jokainen keskustelee vierustoverin kanssa. Jos olemuksesi lavalle saapuessasi ei ole järin itsevarma, ei hälisevä yleisö auta tilannetta lainkaan. Hyvä tapa saada yleisö lopettamaan puhuminen ja keskittymään sinuun on kysyä jonkun eturivissä istuvan nimeä. Oma nimi on meille jokaiselle taikasana ja katseet kääntyvät varmasti, sillä saatat puhutella ketä tahansa yleisössä. Kun olet saanut huomion, muut jatkavat varmasti kuuntelemista, koska haluamme kuulla lisää tuntemattomasta henkilöstä. Kysy henkilöltä kysymys, joka liittyy puheeseesi, tai jos et keksi mitään kysyttävää, kiitä häntä läsnäolosta. 

8.  Vakaa olemus. Seisot lavalla etkä oikein tiedä missä asennossa olla. Jalat eivät pysy paikallaan. Olemuksesi muistuttaa kiemurtelevaa käärmettä. Yleisön näkökulmasta steppaileva ja painoa jalalta toiselle jatkuvasti vaihtava esiintyjä on hermostunut. Seiso tukevasti molempien jalkojen päällä niin että jalat ovat hiukan alle olkapään leveydellä toisistaan. Jännitä pakarat. Näin et pysty steppailemaan ja asentosi muuttuu sisäänpäinkääntyneestä ulospäinsuuntautuneeksi. Kuvitteellinen painopiste siirtyy näin lähemmäksi maata ja olemuksestasi tulee itsevarmempi. 

9.  Kontakti yleisön kanssa. Et kuvitellut että yleisöä olisi aivan noin paljoa. Joku pahentaa tilannetta mainitsemalla keitä tärkeitä henkilöitä on läsnä. Jotkut kokevat että esiintyminen on helpompaa kun kuvittelee ettei yleisöä olisikaan. Toiset kuvittelevat yleisön alasti. Mielestäni kumpikaan näistä ei ole toimiva taktiikka. Yleisöä ei mielestäni kannata ajatella valtavana massana, vaan yksilöinä joille juttelet. Kysy yleisöltä kysymyksiä ja ohjaa kysymykset yksittäisille henkilöille katsomalla heitä silmiin. Noteeraa taputukset ja positiiviset kommentit kiittämällä. Näin et ainoastaan pura mielikuvaa pelottavasta yleisömassasta, vaan esiinnyt luontevammin ja olet läsnä tilassa. 

10.  Kun jotain menee pieleen. Powerpoint ei toimi. Juomalasi tippuu lavalle ja tilaisuuden isäntä käy noukkimassa lasinsiruja. Operaatio kestää yllättävän pitkään. Awkward... Vaikka esitys menisi täysin poskelleen, yleisön mielikuva siitä miten esitys onnistui riippuu pitkälti siitä, miten esiintyjä itse suhtautuu tilanteeseen. Mikään ei ole karmaisevampaa kuin myötähäpeä esiintyjää kohtaan. Jos esiintyjä on rento ja nauraa virheilleen, nauraa yleisökin mukana. Virheitä tai odottamattomia tapahtumia ei siis kannata pelätä vaan ennemminkin käyttää hyväksi kuten improvisaatioteatterissa. Noteeraa virhe tai odottamaton tapahtuma, siitä voi saada hyvää tilannehuumoria.

 

Muista nämä: 

Kukaan ei muista sinua. Huonoja esiintyjiä näkee niin paljon, etteivät ne jää mieleen.

Yleisö on tullut paikalle lähes aina materiaalin itsensä takia, eikä sinun.

Lähtökohtaisesti yleisö on puolellasi, he eivät ole haastamassa sinua.

Ja muista ennen kaikkea nauttia esityksestä. :)

 

 https://en.wikipedia.org/wiki/File:Barbra-streisand07.jpg#filelinks

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Barbra-streisand07.jpg#filelinks

Vaikka toipuminen kesti aikansa, jatkoi Barbra Streisand esiintymistä. Vuonna 1993 hän esiintyi ensimmäistä kertaa 27 vuoteen yleisön edessä, ja yleisö toivotti tähtensä lämpimästi ja kannustavasti tervetulleeksi takaisin lavalle. Kesken "Evergreen" -laulun Streisand jähmettyi shokissa: hän tajusi seonneensa sanoissa. Tällä kertaa tähdeltä löytyi kuitenkin huumorintajua ja hän naurahtaen kommentoi: "Ja tämä on vielä oma lauluni!" Esitys sai kriitikoiden ylistyksen, ja Streisand uskaltautui jälleen kiertueelle, josta tuli suuri menestys. Barbra Streisand esiintyy edelleen ja pitää hermonsa kurissa meditoimalla ennen esitystä. 

Kirjoittaja esiintyy ammatikseen eikä juuri enää jännitä. Uuden materiaalin testaus aiheuttaa silti sykkeen kiihtymistä ja satunnaista käsien hikoamista. 

Kirjoittelen blogia arjen psykologisista ilmiöistä mentalistin ja esiintyjän näkökulmasta. Toivottaasti tästä postauksesta on apua :)

- Johannes

LÄHTEET

http://www.theguardian.com/culture/2015/jun/26/the-10-best-stage-fright-sufferers. 16.2.2016.

https://www.nytimes.com/books/first/e/edwards-streisand.html. 16.2.2016.